Kategoria:
Paras digitaalinen ulkomainos


Lähtökohta:
Mainosmuotojen kehittyessä, ulkomainonnalla on omat vahvuutensa brändien ja tuotteiden tunnetuksi tekemisessä. JCDecaux’lla oli jo oivaltava slogan sekä laaja ulkomainospintojen verkosto. Tarvittiin vain erottuva mainonnan konsepti, joka nostaisi molemmat esiin mainostajia puhuttelevalla tavalla.
Insight ja idea:
Idea syntyi havainnosta, että kaikissa JCDecaux’n mainospinnoissa on jo logo valmiina. Jos saisimme ohikulkijat huomaamaan sen, toimisi pinta aina muistutuksena sen tarjoajasta ja osoituksena sen huomioarvosta. Tarvittiin jättimäinen nuoli ja selkeä, mainostajalle puhuva ohjaus. Konsepti lanseerattiin pelkistetyllä nuolella ja sloganiin vahvasti linkittyvällä ohjauksella: “Kun haluat, että sinut muistetaan ulkoa”.

Toteutus:
Muistamisen lisäksi, oli konseptin taivuttava osoittamaan myös pintojen erilaisia ominaisuuksia ja tarttumaan ajankohtaisiin teemoihin. Viestiä ja osoittajaa hieman varioimalla, voisimme korostaa ulkoa muistamista eri kulman ja hyödyn kautta. Kuka olisikaan parempi opastamaan tietä tunnettuuteen, kuuluisiin kampanjoihin tai voittoihin, kuin henkilö jolla on niistä kokemusta ja muistetaan niistä ulkoa. Toteutuksissa vaihtuva ajankohtaiseen aiheeseen viittaava käsi osoittaa tietä kohti JCDecaux’n logoa. Viestit leikittelevät viittauksina sekä kuvan aiheeseen että ulkomainonnan hyötyihin.

Toteutustekniikkaankin löytyi konseptin edetessä oiva ratkaisu, joka onnistui yhdistämään kuvitustaiteilijan uniikkia ja fyysistä kuvitustyyliä CGI:llä tuotettuun liikkeeseen. Kun 3D-animaation frame ratea vielä laskettiin saatiin näihin hyvin vähäeleisiin animaatioihin luotua nostalginen animaatioelokuvista tuttu tunnelma.
Samalla ajatuksella voitiin esitellä JCDecaux’n pintojen tarjoamia ominaisuuksia, kuten vierekkäisten näyttöjen synkronointia. Toteutuksissa nuoli hyppi näytöltä toiseen ja tunnetut kilpakumppanit osoittelivat tietä voittoihin ja kuuluisiin kampanjoihin.
Tulokset:
Kampanjointi onnistui osoittamaan tietä JCDecaux’n logon pariin. Tyyli tunnistettiin hyvin juuri JCDecaux’lle ja se vaikutti positiivisesti brändimielikuvaan – sitä pidettiin oivaltavana ja modernina.

huomioarvo 18–34-vuotiaiden vastaajien keskuudessa

mainontaa huomanneista mielikuva JCDecaux’sta muuttui positiivisemmaksi

korostuneet mielikuvat
Tutkimus pohjautuu yhdeksän päivän mittaiseen presidentinvaaleihin reagoivaan kampanjaan.
Kyseisen konseptin ulkomainokset ovat esillä JCDecaux’n omilla ulkomainospinnoilla tiettyinä kampanja-aikoina. Siksi työlle ei ole varsinaista linkkiä, vaan se on esitelty tällä sivulla havainnekuvin.

Creative Agency

Client: JCDecaux Finland

Production partner

Production partner