
KATEGORIAT
PARAS PALVELUMUOTOILU /
PARAS YHDENVERTAISUUTTA EDISTÄVÄ TYÖ

LÄHTÖKOHDAT
Nuoret ovat kyllästyneet odottamaan, että maapallon resurssit riistäneet sukupolvet lähtisivät ratkaisemaan aikamme suurimpia haasteita. He haluavat itse tarttua toimeen ja ryhtyä luomaan parempaa ja toiveikkaampaa tulevaisuutta itselleen ja muille. Nuorten ideakilpailut ovat perinteisesti jääneet teoreettisen puuhastelun tasolle, eivätkä luodut ratkaisut ole päätyneet käytäntöön.
Nyt joukko suomalaisen liike-elämän kärkivaikuttajia, mukaan lukien Matti Alahuhta ja Sari Baldauf, päättivät panostaa nuorten tulevaisuususkoon ja sijoittaa heidän ratkaisuihinsa paremman tulevaisuuden hyväksi. He halusivat mahdollistaa nuorten korkeatasoisten – jopa käänteentekevien – ideoiden toteuttamisen. Samalla haluttiin vahvistaa laajemmin nuorten kokemusta omista mahdollisuuksistaan vaikuttaa tulevaisuuden suuntaan.
STRATEGIA / INSIGHT
Jotta nuoret voivat kokea aitoa pystyvyyttä ja osallisuutta, meidän tuli puhutella heitä heille omalta tuntuvalla tavalla. Hankkeen viestinnästä ja visuaalisuudesta tuli käydä ilmi, että Spring toteutetaan nuorten ehdoilla, jotta he pääsevät aidosti rakentamaan ja toteuttamaan suunnittelemiaan ratkaisuja. Myös kilpailun kulku ja rakenne oli kommunikoitava selkeästi.


LUOVA RATKAISU
Spring loi nuorille uudenlaisen tavan vaikuttaa. Liike-elämän kärkinimien perustama, Lasten ja nuorten säätiön koordinoima Spring antoi keväällä 2023 tilaisuuden suomalaisille nuorille ottaa tulevaisuus omiin käsiinsä. Heille tarjottiin liike-elämän huippuosaajien mentorointia, opintomatka ja resurssit tulevaisuuden ratkaisujen toteuttamiseen. Nuoret 15–19-vuotiaat saivat ensimmäistä kertaa maailmassa maansa tunnetuimmat bisnesosaajat tuekseen toteuttaakseen mullistavia innovaatioita.

TOTEUTUS
Springin rakenne oli selkeä. Osallistuminen onnistui helposti nettisivulla täyttämällä yksinkertaisen lomakkeen. Oman ideoinnin tueksi pystyi myös selaamaan ideakortteja, joihin oli koottu erilaisia haasteita yksinäisyydestä energiakriisiin.
Jatkoon valitut tiimit osallistuivat Helsingissä järjestettyyn ideahautomoon. Suomen tunnetuimpien osaajien avulla ryhmät loivat ratkaisustaan pitch-presentaatiot, joiden pohjalta muut toisen asteen opiskelijat ympäri Suomen äänestivät kolme voittajatiimiä striimatussa finaalilähetyksessä. Voittajat saivat palkallisen kesätyön oman ideansa toteuttamisen parissa sekä opintomatkan Berliiniin ja Amsterdamiin.
Springistä viestittiin isoimmissa kaupungeissa kadunvarsimainonnalla sekä vaikuttajakampanjalla kohderyhmän aktiivisimmin käyttämässä kanavassa, TikTokissa. Springille luotiin myös virtuaalinen työpajakonsepti jolla suomen eri lukioissa ja toisen asteen kouluissa tiimien ideointi saatiin käyntiin. Tässä auttoi myös introvideo, joka lähetettiin Lasten ja nuorten säätiön kautta kouluihin ympäri Suomen. Introvideo tiivisti vetävästi Springin idean ja ohjeet osallistumiseen.

TULOKSET
Tiesitkö, että tietokoneet voisivat laskea muutakin kuin ykkösiä ja nollia?
Emme mekään, ennen kuin lukioikäiset nuoret esittelivät meille Ternääriset tietokoneet, jotka käsittävät myös kakkosia. Kolmannen numeron ymmärrys avartaa binääristä kyllä-ei-ajattelua tuomalla ambivalentimman vaihtoehdon – ja lisää esimerkiksi tekoälyn soveltamismahdollisuuksia eksponentiaalisesti. Ternäärisen tietokoneen keksijät ovat 15–19-vuotiaita nuoria, jotka saivat ainutlaatuisen mahdollisuuden lähteä toteuttamaan ideaansa Suomen parhaiden osaajien tuella osana Springiä.
Heidän lisäkseen kaksi muuta tiimiä sai kesätyöpaikan hankkeen kautta ja jatkaa edelleen oman ideansa rakentamista hankkeen yhteydessä luotujen suhteiden avulla. Toinen tiimeistä pyrkii vähentämään päivittäistavarakaupasta kertyvää muoviroskaa ja toinen kohottamaan nuorten maanpuolustusintoa. Spring keräsi yhteensä 161 nuorten ideaa 68 eri paikkakunnalta ja saa jatkoa vuonna 2024.
Vuonna 2024 Spring jatkaa toivon vahvistamista antaen yhä useammalle nuorelle mahdollisuuden vaikuttaa maailman ja sen myötä omaan tulevaisuuteensa.
Työn tuotantoon osallistuneet yritykset:



asiakas:
